Köp- och leveransvillkor
Köp av fysiska varor via nätet.
Allmänna villkor:
Beställningar tas emot dygnet runt, alla dagar i veckan i webbutiken på www.billiglek.se
Leverans av order sker antingen via GLS
Fraktpriset med GLS och Bring är följande:
Paket levereras med Bring till ett pris av 71 SEK eller med GLS till ett pris av 105,00 SEK
Alla paket levereras till paketbutiker, Billiglek.se erbjuder inte privatleverans
Köpvillkoren gäller för konsumentens köp av varor på www.billiglek.se Sidan ägs och drivs av:
BilligLeg I/S
Havnegade 4
9370 Danmark
CVR: DK31813891
Tlf. +45 25535595
E-mail info@legbilligt.dk
Betalning
Betalning kan ske med följande betalningsmetoder: Visa kort, master card, Klarna
Beloppet dras när varan skickas.
Om du har beställt flera varor i en beställning och en eller flera av varorna inte kan levereras direkt drar vi först betalningen för den eller dessa varor när varorna skickas.
Leverans
Vi levererar varor till alla adresser i Sverige.
Varorna levereras 2 – 3 vardagar efter din beställning.
Vi erbjuder leverans med GLS
Du kan se våra fraktpriser här: www.webshop.dk/ fragtpriser.
Ångerrätt
Du kan ångra ditt köp utan att uppge varför inom 14 dagar. Om du har beställt flera varor kan du välja att ångra köpet av enstaka eller alla varorna. Läs om tillbakabetalning av leveranskostnader vid delvis returnering under avsnittet ”tillbakabetalning av pengarna vid retur”.Ångerrätten löper ut 14 dagar efter den dag då du eller annan person som du har valt (dock ej speditören) får varan fysiskt i handen.
Om du har beställt flera varor i en order och vi inte kan leverera varorna samtidigt löper ångerrätten från den dag du får den sista varan fysiskt i handen.
Om fristen löper ut på en helgdag, lördag, nationaldag, julafton eller nyårsafton förlängs fristen till följande vardag.
Undantag till ångerrätten
Ångerrätt gäller inte vid köp av varor som är tillverkade efter dina specifikationer eller som har fått en tydlig, personlig prägel.Ångerrätt gäller inte vid köp av digitalt innehåll som t.ex. e-böcker, musik, film m.m. som inte levereras fysiskt om du har gett samtycke till att leverans sker inom ångerrättens frist och att du därmed går miste om ångerrätten.
Så ångrar du ditt köp
Du ångrar ditt köp genom att ge oss tydligt besked om att du vill nyttja din ångerrätt. Du kan t.ex. skicka ett brev eller ett e-postmeddelande där du upplyser oss om att du ångrar köpet till.:
BilligLeg I/S
Havnegade 4
9370 Hals – Danmark
info@legbilligt.dk
Du kan inte ångra köpet genom att vägra ta emot varan eller genom att låta bli att hämta ut den utan att samtidigt ge besked om att du ångrar köpet.
Du kan använda ångerrättens standardformulär som du hittar sist i dessa köps- och leveransvillkor, men det är inte obligatoriskt.
Ångerrättsfristen räknas som gällande om du skickar ditt meddelande om att du ångrar köpet innan ångerrättsfristen utlöper.
Returnering av varan och returkostnader
Om du har ångrat ett köp av en vara ska du skicka eller lämna tillbaka varan till .:
BilligLeg I/S
Havnegade 4
9370 Hals – Danmark
info@legbilligt.dk
utan onödig fördröjning och senast 14 dagar efter att du har meddelat oss att du önskar ångra ditt köp. Fristen räknas som uppfylld om du returnerar varorna innan de 14 dagarna har passerat.
Varor kan inte skickas enligt efterkrav eller utan utdelning.
Du ska själv betala för returfrakten.
Utgifterna för returnering av varorna beräknas högst uppgå till [190 kr].
Tillbakabetalning av pengarna vid ångerrätt
När du ångrar ditt köp betalar vi tillbaka alla pengar vi har mottagit från dig, inklusive eventella leveranskostnader. Det gäller dock inte extra
omkostnader när du har valt ett leveransalternativ som är dyrare än den billigaste form av leverans som vi erbjuder.
Om du har köpt flera varor i en beställning och bara ångrar en del av ditt köp betalar vi inte tillbaka leveranskostnaderna
Vi betalar tillbaka beloppet utan onödig fördröjning och under alla omständigheter senast 14 dagar från det datum då vi mottog ditt besked om att du ångrat dig. Vi kan dock reservera beloppet tills vi har mottagit varorna i retur eller tills dess att du har skickat dokumentation för att varorna är returnerade.
Vi genomför tillbakabetalning med samma betalningsmedel som du använde dig av vid den ursprungliga transaktionen, om du inte uttryckligen har efterfrågat något annat. Under alla omständigheter tillkommer ingen form föe avgift för refunderingen.
Varans skick vid retur och emballage
Du ansvarar bara för ev. minskning av varuvärdet som beror på annan hantering av varan än vad som är nödvändigt för att bedöma varans art, egenskaper och funktion.
Varan kan tas ut och inspekteras, men inte tas i verklig användning. Varan måste returneras komplett med alla tillbehör, samt oskadade förpackningar.
Du ska returnera varan i dess originalförpackning. Förpackningen får öppnas men inte förstöras. Om förpackningen saknas eller är förstörd kan det innebära en värdeminskning för varan som du ansvarar för.
Du bör även se till att varan är förpackad på lämpligt vis när du skickar den. Du ansvarar själv för paketet/varorna tills vi får tillbaka dem. Spara därför postens kvitto och ev. track and trace-nummer.
Reklamation – om det är något fel på varan
Vid köp av varor träder konsumentlagens regler i kraft. Du har 3 års reklamationsrätt om det är något fel på varan. Ett fel kan t.ex. vara ett tillverknings- eller materialfel eller felaktig information om varan. Däremot är vanligt slitage eller skador som du själv åsamkat varan inte anledning till reklamation.
Om det är ett fel på varan och du reklamerar den har du som utgångspiunkt rätt att få varan reparerad eller bytt mot en annan vara. Om detta inte är möjligt eller inte kan ske inom rimlig tid kan du, beroende på omständigheterna, få pengarna tillbaka eller ett avdrag på priset.
Upptäcker du ett fel ska du reklamera varan till oss inom rimlig tid. Vi rekommenderar att du klagar så snart som möjligt om det är fråga om transportskador. Reklamerar du inom 2 månader efter att felet upptäckts räknas det alltid som rimlig tid. Om reklamationen är berättigad refunderar vi dina rimliga och nödvändiga fraktkostnader. Spara därför ditt kvitto.
Om du vill klaga på ett fel ber vi dig om att så detaljerat som möjligt upplysa vad problemet är. Det är inte ett krav men det gör det enklare för oss att hitta felet vilket förkortar expeditionstiden för reklamationen.
Skicka varan förpackad på lämpligt vis.
Möjlighet att klaga
Om vi inte kan komma överens om vad du har rätt till har du föjande möjligheter för att klaga:
Ett klagomål på en vara eller tjänst kan lämnas till Reklamationsnämnden – www.arn.se
EU-Kommissionen online-portal för klagomål kan också användas för att lämna in ett klagomål. Detta är särskilt relevant för konsumenter som bor i ett annat EU-land. Klagomål lämnas här - http://ec.europa.eu/odr. Vid inlämning av ett klagomål ska du ange vår e-postadress: kontakt@webshop.dk.
Standardformulär för ångerrätt
(detta formulär ifylles och returneras bara om man önskar använda sig av ångerrätten)
- Till BiligLeg
- Jag/vi meddelar härmed att jag/vi önskar använda oss av ångerrätten i förbindelse med mitt/vårt köpavtal av följande:
_________________________________________________________________________
- Beställt den _________________________
- mottaget den ________________________
- Ditt namn ___________________________
- Din adress___________________________
- underskrift___________________________
- Datum______________________________